Marktplaats; waar is de innovatie!?

Door StephanVierkant op woensdag 10 september 2014 09:29 - Reacties (45)
Categorie: -, Views: 10.716

De afgelopen tien jaar heb ik vele tweedehands artikelen ver- en gekocht, zowel via Tweakers, Bol.com en Marktplaats. Het verschillen tussen die laatste en de andere twee vind ik echt opvallend. Waar is de innovatie van Marktplaats? De wijzigingen die ik me kan herinneren in al die jaren maakten de site alleen maar slechter en -correct me if I'm wrong- ik heb geen verbeteringen gezien.
  • Veel van de advertenties bevatten geen foto's door de gebruiker zelf gemaakt. En waarom zou je ook? Je googlet even en copy-paste gewoon de eerste hit. De mogelijkheid om rechtstreeks te zoeken in een fotodatabase (Google Images of vergelijkbaar) zou de kwaliteit van de foto's verbeteren en het gebruiksgemak vergroten.
  • Hetzelfde geldt voor de omschrijvingen. Tweakers en Bol.com hebben respectievelijk een grote en gigantische database waaraan je je product kunt (of moet) koppelen. Waarom ontsluit Marktplaats niet verschillende databases? Dat vergroot het gebruiksgemak enorm: je kunt foto's, omschrijvingen en metadata eenvoudig toevoegen, waarmee zowel het plaatsen als doorzoeken gemakkelijk wordt. Regelmatig raak ik het overzicht tussen advertenties kwijt, zelfs bij zeer eenduidige producten met een uniek kenmerk zoals een typenummer of ISBN-nummer.
  • De betrouwbaarheid van zowel koper als verkoper is nauwelijks in te schatten. Waarom kun je gebruikers niet beoordelen, zoals Tweakers zo goed doet? En waar zijn de mogelijkheden voor extra verificatie? Het (optioneel) koppelen van een uniek telefoonnummer aan een account maakt het voor oplichters lastiger steeds weer fake-accounts aan te maken. Ik heb gelukkig nog geen oplichting meegemaakt, maar ik heb al wel een aantal keer lang moeten wachten op producten of hoorde ineens niets meer van de verkoper.
  • Alle aan- en verkopen heb ik betaald (gekregen) via bankoverschrijvingen. Erg vreemd, blijkbaar doet huidige eigenaar eBay geen moeite om haar eigen PayPal te promoten. Dit terwijl de e-mailnotificatie bij een ontvangen betaling erg handig kan zijn. Veel tijd (en ergernis) gaat nu verloren aan het heen- en weermailen over betalingsgegevens. Een “koop direct”-button kan ook voorkomen dat verkochte producten nog steeds online staan.
  • Waar zijn de mogelijkheden voor een notificatie bij nieuwe producten? Dat een zoekactie niets oplevert, wil niet zeggen dat in de nabije toekomst niets wordt aangeboden. Een alert ontvangen als er een bepaalde nieuwe advertentie is geplaatst, zou enorm veel helpen. Een RSS-feed is toch niet zo lastig te maken?
  • Goede suggestie van Xavier: e-mailen kunnen ze namelijk wel. Je krijgt ongevraagd een kopie van een bericht dat je aan iemand zendt. Enigszins nutteloos, aangezien je die berichten zelf verzendt. Die notificatie is niet uit te zetten.
  • Waar zijn de koppelingen met sociale media? Ik heb al een aantal keer een advertentie van mezelf op Facebook gedeeld, waarbij de verkoop uiteindelijk is gesloten met een bekende. Een koppeling met Twitter- of Facebook-account maakt het verspreiden van je eigen advertentie gemakkelijker en bovendien is het sluiten van de verkoop met een bekende veel prettiger. Bijkomend voordeel is dat een (unieke) koppeling met een social media-profiel de betrouwbaarheid van een account ook nog beter inzichtelijk kan maken.
  • De Android-app, mobiele site en desktop site verschillen erg van elkaar. De mobiele site is voor mij echt onwerkbaar en aangezien de Android-app al tijden crasht i.c.m. Android L is mobiel gebruik van Marktplaats voor mij niet mogelijk.
  • De Android-app, mobiele site en desktop site verschillen erg van elkaar. De mobiele site is voor mij echt onwerkbaar en aangezien de Android-app al tijden crasht i.c.m. Android L is mobiel gebruik van Marktplaats voor mij niet mogelijk.
En dit is slechts mijn lijstje. Er zullen nog veel meer ideeŽn zijn waar ik niet aan gedacht hebben, maar slimme ICT'ers of marketeers al wel. Maar waarom verrast Marktplaats ons niet met slimme features?

Volgende: Rijks politie 09-'14 Rijks politie
Volgende: Terug in de tijd met Philips 06-'14 Terug in de tijd met Philips

Reacties


Door Tweakers user Gertjuhjan, woensdag 10 september 2014 09:35

Zeer interresant. Voor mijn gevoel is er inderdaad erg weinig veranderd.

De meeste punten ben ik het mee eens, behalve paypal. Ik ben geen paypal gebruiker, dus ik wil ook niet dat dit gepushed wordt door marktplaats.

Door Tweakers user Rannasha, woensdag 10 september 2014 09:36

Waarom zou Marktplaats innoveren? Ze zijn met afstand marktleider in Nederland en het is een markt waarbij het netwerk effect erg belangrijk is, dus concurrenten kunnen niet makkelijk groeien omdat er minder advertenties op staan, dus minder bezoekers, dus minder mensen die er adverteren, enz...

Het is een probleem dat je wel vaker ziet bij dergelijke marktleiders (niet allemaal, gelukkig). Het enige dat Marktplaats zich op dit moment moet afvragen is of er meer gebruik gemaakt zal worden van de site als ze bepaalde features toevoegen. En ze zullen ongetwijfeld marktonderzoek hebben gedaan waaruit blijkt dat een betere site niet noemenswaardig meer gebruikers/advertenties/inkomsten oplevert.

Waarom bepaalde eBay-features niet worden overgenomen heeft mogelijk een andere reden. eBay heeft in het verleden geprobeerd in NL marktaandeel te winnen van Marktplaats, maar dit is ze niet echt gelukt omdat men hier blijkbaar het Marktplaats model verkiest boven hoe eBay de zaken brengt. Dus heeft eBay Marktplaats maar gekocht, maar dit is volgens mij iets dat niet heel veel mensen beseffen. Als Marktplaats nu opeens meer eBay-achtige features gaat toevoegen zal dit sommige mensen, die juist de eBay-features niet zagen zitten, wegjagen. En dan kom je direct weer bij het vorige punt: waarom zou je ook dingen toevoegen als je toch al de allergrootste bent in een markt?

Door Tweakers user naftebakje, woensdag 10 september 2014 10:05

Dat kan je in principe afvangen met verschillende sites die dezelfde achterliggende database gebruiken; dus op ebay alle advertenties uit Marktplaats tonen (en omgekeerd). Zo kan je zowel oude als nieuwe "klanten" houden (dus zowel innoveren als klassiek blijven), blijf je de grootste hebben :Y) , en ga je concurreren met jezelf (dus marktaandeel maximaliseren).
Maar het kost wel wat meer effort...

Door Tweakers user StephanVierkant, woensdag 10 september 2014 10:05

@Gertjuhjan: ik wil zeker niet dat Marktplaats PayPal echt pusht. Maar de integratie mag m.i. best wat beter. En mijn lijstje is niet per se een wensenlijstje mijnerzijds. Ik vind het wel opvallend dat er weinig/geen moeite wordt gedaan om PayPal te laten groeien.

@Rannasha: Waarom zou Nokia innoveren? Ze zijn immers marktlei... oh wacht.

Het marktaandeel van Marktplaats is momenteel gigantisch, maar zoiets kan snel veranderen. Denk aan Nokia, maar ook aan Hyves of MySpace. Bol.com en Tweakers zijn voor mij goede alternatieven; boeken of elektronica verkoop ik niet meer via Marktplaats. Ook koop ik steeds vaker bij Amazon of eBay in het buitenland; dat wordt steeds gemakkelijker.

@naftebakje: Precies! Dat is wat Amazon en Bol.com nu ook al doen: zowel eigen assortiment, partners (=andere databases ontsluiten) en tweedehands goederen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 september 2014 10:07]


Door Tweakers user Wailing_Banshee, woensdag 10 september 2014 11:12

Ik vind Marktplaats geen marktplaats meer, maar eerder een grote ad site. Ik kan de tweedehands producten er nog maar nauwelijks uit filteren en word alleen maar overspoeld door de betaalde advertenties.

Zoeken in mijn regio werkt ook niet, aangezien ik overal dan te zien krijg "Bezorgt ook in [mijn woonplaats]".

Ik kijk tegenwoordig eerder op ebay dan op marktplaats...

Door Tweakers user marcel87, woensdag 10 september 2014 11:18

Irritant op MP vind ik inderdaad ook vooral dat je niet kunt inschatten hoe de verkoper is. Foto's zeggen zelden wat. Je krijgt alleen prutboden, gewoon omdat het kan... serieuze boden (althans dat lijkt dan zo) mail je op en hoor je van de bieder niets meer, etc. Op Tweakers had ik dan minimaal openbaar dit aangegeven of een negatieve feedback gegeven, gewoon om wakker te schudden. Ik vind het hopeloos, niet alleen met MP als site maar ook qua bezoekers. Voor sommige spullen kan je dit nog goedkoper weggooien dan dat mensen nog de waarde ervan inzien. En dan vinden ze het vreemd dat je het gaat weggooien. haha

Ik had laatst in een advertentie gezet "aanwezig tot 28 augustus" met een vraagprijs, geheel realistisch en niet extra hoog (zoals sommige ook al als tactiek hebben op MP). Had 1 meneer 8 dagen daarvoor een bod gedaan van 30% van mijn al lage vraagprijs, ja daar ga ik niet op reageren natuurlijk. Opeens krijg ik een mail van hem: het is nu 28 augustus. Ik: bedankt voor de datum. >:) Eerlijk gezegd was ik door de drukte alweer vergeten dat ik dat in de ad had gezegd, maar okť... in plaats van dat sommige mensen dan even de moeite nemen om te schrijven wat ze willen ipv die nutteloze shit te sturen. Uiteindelijk niets meer van die vent gehoord en gooi de meuk maar weg dan. De moeite van mailen, reageren, inpakken en opsturen is nog 3x meer dan wat men ervoor wil betalen. Stelletje krenterige mierenneukers heb je er bij zitten. :F

Nadelig van MP vind ik ook:
- de ads waarvoor je moet betalen. Soms wil je wat verkopen waar de vraagprijs nog minder is of waar een groot deel dan bestaat uit de adprijs van MP.
- geen plaatsing links naar externe websites. Het is ontzettend handig om te linken naar een productbeschrijving elders, maar dat mag dus niet.
- geen userfeedback... uiteraard in en in triest
- contact met de MP beheerders, hopeloos moeilijk en stug om contact te leggen als dit nodig is
- ads worden ten onrechte verwijderd, zonder dat je op de hoogte wordt gesteld vooraf, met gevolg alles kwijt en weer vanaf scratch opnieuw schrijven/opzetten/uploaden, geen adgeschiedenis bijv. zoals je dat hier wel hebt: verwijderd = definitief kwijt, zelfs na 10 seconden al.
- onlogische categorieŽn, categorieŽn bij de ad zijn soms zelf anders genoemd dan wanneer je hem erop zet en via de diverse menu's moeten worden geselecteerd
- haperende opmaaktools, verspringende teksten, hoofdletters die opeens verdwijnen
- verdwijnende geŁploade foto's, soms staan ze er allemaal, soms is er opeens 1 of 2 verdwenen
- de honderden bedrijvenadvertenties die verspreidt er tussen staan, ook als je gericht zoekt
- magere selectie/zoekmogelijkheden
- 100.000 notificaties in je mailbox zoals : "Tip" "nog niet verkocht" => nee bedankt
- niet onder ads te reageren, soms krijg je 5 mails met dezelfde vraag... ws had anders de eerste dit onder de ad gevraagd en was het meteen voor iedereen duidelijk.
- moet ik nog doorgaan?

Het is inderdaad omdat op MP alles te verkopen is en daar het grootste publiek zit, anders was ik daar allang weggeweest. Wat een baggersite. Iedereen zowel verkoper, koper als beheerder lijkt er grotendeels maar wat aan te klooien en dan zeg ik dit nog redelijk netjes.
Als Tweakers de mogelijkheid biedt om allerhande te verkopen zou ik in elk geval geen enkel moment twijfelen. Het is alleen de vraag of het dan nog overzichtelijk blijft en mij lijkt dan de kwaliteit dan misschien ook wel achteruit gaat omdat je dan ook een ander publiek gaat aantrekken. Toch heb ik veel meer vertrouwen in Tweakers dan in MP.

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 september 2014 11:23]


Door Tweakers user thefal, woensdag 10 september 2014 12:17

Nog een puntje waar ik me aan erger is dat je producten wel als favoriet kan aanvinken maar diensten niet. Ik ben op zoek naar een personal coach maar kan de advertentie ervan niet binnen Marktplaats opslaan, maar die telefoon die waarschijnlijk morgen al verkocht is wel..Wie heeft dat bedacht?!?

Ook merkte ik gisteren ineens dat er op de mobiele website ineens een hart-icoon rechtsboven was bijgekomen met erin het nummertje 1340. WTF? Blijkt een soort Twitter achtige pagina te zijn waarin mij wordt meegedeeld dat mensen eeen advertentie hebben geliked. Op zich prima. Maar waarom moet ik weten dat 90 andere personen net als ik een advertentie als favoriet hebben gemarkeerd? Wat heb ik daar aan?

Op de mobiele site kan je na(/tijdens) het zoeken niet specifieren binnen welke categorie wilt zoeken, wat de mobiele site nagenoeg nutteloos maakt.

Sorteren van advertenties op de desktop pagina werkt op meerdere configuraties niet (op mijn Firefox niet, thuis op Internet Explorer niet maar op Chrome wel)


En verder heb ik heel veel dezelfde complaints als Marcel87 hierboven

Door Tweakers user Xavier, woensdag 10 september 2014 12:42

Nog een tip: Emailnotificaties kan je niet instellen.
Ik hoef geen kopie van een reactie op een advertentie. Ik heb toch net zelf die mail getikt, waarom moet ik daar een kopie van krijgen. Zorg ervoor dat het uit gezet kan worden.

Door Tweakers user Felyrion, woensdag 10 september 2014 13:14

Ik ben het grotendeels met je verhaal eens en wou ook dat ze eens gingen innoveren, maar ik denk dat daar wel een logische reden voor te vinden is.

Zoals hierboven aangegevenis Ebay de eigenaar geworden, en die hebben in het verleden wel geprobeerd hier meer aandeel te krijgen, zonder veel succes.

Wat is het risico als MP niet innoveert? dat de klanten weglopen. Waar lopen ze dan heen? naar de grote concurrent? dat is dan Ebay... dat zal ze niet veel kunnen schelen. Alleen op tech gebied heb je Tweakers.. verder is er volgens mij niet echt veel noemenswaardigs.

Ik vermoed ook dat dat simpelweg de hele strategie is geweest: koop MP, stop daar niet teveel geld meer in, laat het lopen zoals het loopt en zorg ondertussen wel gewoon dat Ebay innoveert en beter wordt. Als mensen dan uiteindelijk MP zat worden zullen ze zeer waarschijnlijk wel naar Ebay komen, want echt goede concurrenten zijn er verder niet.

Ik merk van mezelf ook dat ik inmiddels meer op Ebay actief ben dan op MP. Als ik iets zoek ga ik tegenwoordig al eerst naar Ebay... Jammer maar waar. MP is een hopeloos ouderwets voelende site.

Door Tweakers user jordy2811, woensdag 10 september 2014 13:37

Ik kan me volledig vinden in je kritiek! Zelf erger ik me ook al meerdere jaren aan MP, het advertentiesysteem is echt een draak:

-Opmaak zoals ingevoerd tijdens het maken van de advertentie wordt nooit 1:1 overgenomen, achteraf moet je altijd aanpassingen doen omdat 'enters' zijn weggevallen of andere opmaak niet is overgenomen.
-De mobiele versie van de site mist cruciale info (zoals bijvoorbeeld veel minder info vwb geplaatste biedingen
-Switchen tussen mobiele site en volledige site levert standaard een nieuwe sessie op waarvoor opnieuw inloggen noodzakelijk is
-Na opnieuw inloggen zou je verwachten dat je automatisch terugkeert naar de advertentie die je aan het bekijken was, maar niets is minder waar. Je moet gewoon de advertentie weer opnieuw zoeken!

Ik vind het onvoorstelbaar dat MP al deze overduidelijke BUGS niet zelf plet en de site aangenamer maakt.

Door Tweakers user XallaX, woensdag 10 september 2014 14:10

Marktplaats is een gesponsorde reclameplaats geworden de laatste jaren en de biedingen op je advertenties zijn verre van zinnig, de laatste weken is de trent dat je net voor het vervallen van de advertentie nog even een mail krijgt van tokkie1 die een onredelijk bod gedaan heeft om je er op te wijzen dat het toch echt het hoogste is wat je gaat krijgen en of je het voor dat geld maar op wil sturen.

Paypal is aan de ene kant handig aan de andere kant, ik gebruik het alleen om mee te kopen en niet om te verkopen. Zolang bij Paypal de koper betere bescherming geniet en zonder reden je geld kan terughalen werk ik daar niet aan mee.

Verwijderen van ads, heb ik ook de nodige ervaringen mee. Een pistool voor een PS1 met snoer eraan en bijbehorend spel op de (eigen) foto leid tot verwijderen van de advertentie want wapens aanbieden mag niet en support is niet bereikbaar voor commentaar, gaat zelfs dreigen met verwijderen van account en aangifte terwijl een blinde nog kan zien dat het geen echt pistool is.

Daarentegen een in slecht Nederlands opgestelde advertentie voor een te goedkope telefoon wordt na meerdere meldingen niet verwijderd, dus waar ligt de grens bij MP.

Door Tweakers user i-chat, woensdag 10 september 2014 14:12

ik kan maar 1 ding zeggen, als je kunt bouw dan iets beters, ik meld me bij deze alfvast aan als 'bezoeker' ik haat MP het is een bagger site en je kunt er werkelijk niets vinden.

ebay is wat dat betreft beter, maar op een of andere reden doet het me niets, of ....

ook mis ik bij veel van deze sites een manier waarbij je kunt betalen via bijv ideal maar waarbij het geld pas werkelijk op hun rekening komt nadat het item in mijn bezit is gekomen.

bijv ik verstuur verzekerd een paketje, bij aankomst / levering krijgt de ander 24uur om bezwaar te maken... doet ie dat niet dan is het geld van mij zo wel, dan moet er worden gekeken wat het probleem is, als er uiteindelijk een conflict ontstaat betaald de verliezer de bemiddelingskosten...

zo'n systeem zou een zeer goed wapen zijn tegen fraude plegers..

Door Tweakers user sypie, woensdag 10 september 2014 14:19

PayPal is niet meer van eBay, PayPal is zelfstandig gegaan vanwege het uitbreiden naar andere verkoopsites.

Door Tweakers user NightFox89, woensdag 10 september 2014 14:53

sypie schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:19:
PayPal is niet meer van eBay, PayPal is zelfstandig gegaan vanwege het uitbreiden naar andere verkoopsites.
Het laatste wat ik erover heb gelezen was dat er een gerucht was dat PayPal verkocht werd. Waar lees je dat het al verkocht is?

nieuws: Gerucht: eBay overweegt verkoop PayPal

Door Tweakers user Keeper, woensdag 10 september 2014 15:22

Helemaal met je eens, ik snap vooral niet waarom ze niet meer werk maken van het de betrouwbaarheid van de verkopers meer inzichtelijk maken, zeker gezien de vele berichten over oplichting via Marktplaats. Zo'n systeem is natuurlijk niet waterdicht, maar nu is er helemaal niks dat je een indicatie kan geven van hoe betrouwbaar de andere kant is.

Een filter op particulieren / bedrijven zou ook erg fijn zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze dat vanuit een business-perspectief niet doen.

Wat betreft die notificaties, die zou ik ook graag zien, maar heb dat nu opgelost met hun opensearch functie en ifttt.com die me mailt als er iets in die feed verandert (zie http://kopen.marktplaats....100&qhier+je+zoekopdracht)

Door Tweakers user StephanVierkant, woensdag 10 september 2014 15:34

Dank voor alle reacties en aanvullingen!

Dat er tokkies op Marktplaats zitten, daar kunnen ze helaas weinig aan doen. Nederland kent veel digibeten en analfabeten (en horror: de combinatie van die twee) die ook nog eens de Nederlandse eigenschap bezitten voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Wat dat betreft: don't blame Marktplaats.

Ik heb een aantal reacties verwijderd; zonder onderbouwing een alternatief noemen is nogal zinloos; het gaat me juist even om Marktplaats. En ja, PayPal is nog steeds van eBay.

Door Tweakers user royduin, woensdag 10 september 2014 17:00

Zo heb ik enige tijd geleden ook een korte samenvatting gemaakt over wat er beter kan aan Marktplaats: http://royduineveld.nl/bl...verbeteren-cq-uitbreiden/

Door Tweakers user Pietervs, woensdag 10 september 2014 17:11

Even een vraagje aan de TS: heb je je (vaak terechte en/of herkenbare!) klachten ook al gemeld aan de servicedesk van MP?

Door Tweakers user henkbas, woensdag 10 september 2014 17:17

Je kan als verkoper toch aanzetten dat je PayPal accepteert? Dus die integratie is er gewoon alleen zijn er heel veel mensen op Marktplaats die zelfs pinnen nog eng vinden dus die willen het liefst dat iemand langs de deur komt met het bedrag cash op zak.

Ligt m.i. dus niet echt aan Marktplaats

Door Tweakers user Repr, woensdag 10 september 2014 18:04

Ik koop zelden wat op marktplaats omdat het meeste wat aangeboden wordt of nep is ( kleding enz) en je zeeer vaak de kans loopt om via marktplaats opgelicht te worden helaas :(
Dit heb ik zowel bij Tweakers als Bol.com gelukkig nog niet meegemaakt _/-\o_

Door Tweakers user Pietervs, woensdag 10 september 2014 18:08

Alcyone schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:04:
Ik koop zelden wat op marktplaats omdat het meeste wat aangeboden wordt of nep is ( kleding enz) en je zeeer vaak de kans loopt om via marktplaats opgelicht te worden helaas :(
Dit heb ik zowel bij Tweakers als Bol.com gelukkig nog niet meegemaakt _/-\o_
Ik heb het op Tweakers helaas 1x meegemaakt; iets opgestuurd in goed vertrouwen, vond degene die het ontvangen had het niet nodig om te betalen... Tot ik de politie inschakelde en hij van hen het "vriendelijke" verzoek kreeg om alsnog te betalen of op het bureau uit te komen leggen waarom hij dat niet nodig vond...
Wel jammer want sindsdien moeten ook Tweakers vooruit betalen (als ik iets te koop zet via Tweakers).

Wat betreft MP: ik haal de spullen af die ik daar koop. Dat voorkomt een hoop gedoe en geeft oplichters geen kans (ik spreek ook niet af op het station of zo, maar alleen bij mensen thuis). Maar zo gek vaak koop en verkoop ik niet via Tweakers of MP.

Door Tweakers user Shuriken, woensdag 10 september 2014 18:10

Ik ben het wel met je eens. Het grootste gemis persoonlijk vind ik een koper/verkoper beoordeling.
Je kan inmiddels dan wel zien hoe lang iemand lid is van marktplaats, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig. Eigenlijk alleen maar dat je het niet zo bont gemaakt hebt dat marktplaats je account verwijderd.

Dus ik koop/verkoop toch het liefst via oude vertrouwde tweakers. Maar wellicht dat ik binnenkort eens bol ga bekijken.

Door Tweakers user Hakker, woensdag 10 september 2014 20:04

wat mij betreft mogen ze de boel dichtgooien en gewoon een ebay.nl maken. Het is in alle vormen een betere site dan marktplaats.

Door Tweakers user Koen B, woensdag 10 september 2014 20:05

Ik kijk tegenwoordig eerder op ebay dan op marktplaats...
Marktplaats is tegenwoordig eigendom van eBay. Marktplaats is gratis, eBay niet. Marktplaats wordt bewust beperkt gehouden.

Door Tweakers user GeoBeo, woensdag 10 september 2014 20:16

Ik denk dat Ebay marktplaats gekocht heeft om het heel langzaam dood te laten bloeden, zodat Ebay ook in Nederland de markt in handen heeft met site van ebay zelf. Dat is toch wel een bekende taktiek van Amerikaanse bedrijven: concurrentie opkopen en dood laten gaan.

Marktplaats is echt verschrikkelijk, maar mensen blijven het gebruiken om 1 reden: iedereen zit er al op in Nederland.

Door Tweakers user tERRiON, woensdag 10 september 2014 20:28

Het heeft er wellicht ook mee te maken dat eBay een constructie heeft bedacht waarbij het Marktplaats gebruikt om belastingen te "ontwijken".

Dat het ook nog eens verreweg de grootste Nederlandse handelsplaats voor gebruikte goederen in handen heeft, is voor hen natuurlijk een bijzonder aangename bijkomstigheid.

Zie ook: http://www.z24.nl/onderne...jkt-belasting-via-ierland

Door Tweakers user StarZ, woensdag 10 september 2014 23:02

Rannasha schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:36:
Waarom zou Marktplaats innoveren? Ze zijn met afstand marktleider in Nederland en het is een markt waarbij het netwerk effect erg belangrijk is, dus concurrenten kunnen niet makkelijk groeien omdat er minder advertenties op staan, dus minder bezoekers, dus minder mensen die er adverteren, enz...

Het is een probleem dat je wel vaker ziet bij dergelijke marktleiders (niet allemaal, gelukkig). Het enige dat Marktplaats zich op dit moment moet afvragen is of er meer gebruik gemaakt zal worden van de site als ze bepaalde features toevoegen. En ze zullen ongetwijfeld marktonderzoek hebben gedaan waaruit blijkt dat een betere site niet noemenswaardig meer gebruikers/advertenties/inkomsten oplevert.

Waarom bepaalde eBay-features niet worden overgenomen heeft mogelijk een andere reden. eBay heeft in het verleden geprobeerd in NL marktaandeel te winnen van Marktplaats, maar dit is ze niet echt gelukt omdat men hier blijkbaar het Marktplaats model verkiest boven hoe eBay de zaken brengt. Dus heeft eBay Marktplaats maar gekocht, maar dit is volgens mij iets dat niet heel veel mensen beseffen. Als Marktplaats nu opeens meer eBay-achtige features gaat toevoegen zal dit sommige mensen, die juist de eBay-features niet zagen zitten, wegjagen. En dan kom je direct weer bij het vorige punt: waarom zou je ook dingen toevoegen als je toch al de allergrootste bent in een markt?
We hadden ook ooit zoiets als Hyves... Ken je dat nog?

Door Tweakers user MrOizo, donderdag 11 september 2014 06:07

Ik baal van de opmaak problemen van mp. Zeker bij een lange ad met veel tekst en nette opmaak lukt het bijna nooit dit zo te krijgen als ik wil. Dit probleem heeft mp al vele jaren. En ja ik plak netjes platte tekst zonder opmaak en gebruik daarna de opmaakopties van mp. Echter lukt het vaak niet. De opmaak veranderd zelfs als ik die niet wijzig maar mn ad opnieuw op sla. Het ziet er niet netjes uit en wint niet echt vertrouwen. Daarnaast vraagt mp mij hoge adkosten en functie kosten.

[Reactie gewijzigd op donderdag 11 september 2014 06:08]


Door Tweakers user T-Forever, donderdag 11 september 2014 06:58

Marktplaats is groot geworden met het verhandelen van 2e handse goederen, ik vind 't niks al die handelaren online, als koopjes zoeker krijg ik niks gevonden zonder eerst tig pagina's door te gaan, met alle betaalde advertenties en/of nieuw winkelwaar.

Door Tweakers user marcel87, donderdag 11 september 2014 11:14

@ T-Forever: nou ik weet niet of MP er groot mee is geworden. Voordat er zoveel bedrijven op zaten was MP ook al zowat de enige site voor 2e hands spul. MP is er alleen door blijven bestaan, leuke financiering voor ze en helaas tegelijk een verslechtering voor de overzichtelijkheid.

Door Tweakers user ingmaronline, donderdag 11 september 2014 11:55

Helemaal met je eens, ook dat gebrek aan een degelijk rating-systeem.

Nog een nadeel, maar ook gewoon een slordigheid, is dat de filteropties binnen sommige categorieŽn echt beneden de maat zijn. Bijvoorbeeld: bij racefietsen kan je filteren op merken als Batavus maar al jaren geen racefietsen meer, Koga Myata, maar die produceren al jaren alleen nog maar onder de naam Koga. Geen filter voor de gebruikte groepen ( Ultegra, Dura Ace, Tiagra etc. ) op een fiets, maar wel voor het aantal versnellingen..

Ook het gebruiken van een link in een product ( bv: naar de pricewatch in Tweakers ) kan alleen als je extra gaat betalen. Volstrekt belachelijk natuurlijk sinds je je potentiele koper gewoon correcte informatie wil verschaffen. ( En dan die mensen die een heel spec sheet kopieren in de advertentie, de horror, maar dat is MP zaak natuurlijk niet )

Inderdaad, waar is de innovatie Marktplaats.

Door Tweakers user T-Forever, donderdag 11 september 2014 14:18

MP leest ook tweakers, krijg me nu toch ineens een vragenlijst over de website en dan met nadruk op nieuwe artikelen, ff kijken of ze de kosten voor de adverteerders omhoog kunnen knikkeren waarschijnlijk.

Door Tweakers user Scrtz, donderdag 11 september 2014 14:40

De betrouwbaarheid van zowel koper als verkoper is nauwelijks in te schatten. Waarom kun je gebruikers niet beoordelen, zoals Tweakers zo goed doet? En waar zijn de mogelijkheden voor extra verificatie? Het (optioneel) koppelen van een uniek telefoonnummer aan een account maakt het voor oplichters lastiger steeds weer fake-accounts aan te maken. Ik heb gelukkig nog geen oplichting meegemaakt, maar ik heb al wel een aantal keer lang moeten wachten op producten of hoorde ineens niets meer van de verkoper.

Vind ik nog wel het belangrijkst, ik heb echt dubbele gevoelens bij iets kopen via marktplaats.

Buiten staat staat het volk wat MP bezoekt mij totaal niet aan, toen ik mijn vorige iPhone bijvoorbeeld verkocht kreeg ik wel 10-20 mailtjes binnen wat de 'uiterste prijs' was en ongelooflijk veel mensen die interesse tonen, je 5 mailtjes heen en weer stuurt, de koop wilt afsluiten en dan spontaan niks meer hoort?!

Heel erg apart volk daar, en inderdaad het ergste is dat je niemand positief of negatief kunt beoordelen, dus dit gedrag zal ook niet snel veranderen.

Door Tweakers user BobB, donderdag 11 september 2014 14:43

Ben het op een paar punten met je eens, op een paar punten ook niet.

Dat met die foto's zou wellicht een handige optie voor veel mensen zijn, maar zou ik persoonlijk als verkoper (en ook als koper, maar dat doe ik eigenlijk zelden) nooit gebruiken. Pas op de foto's kun je mensen overtuigen van de staat van een product. Ik probeer altijd zo zorgvuldig mogelijk foto's te maken om te bewijzen dat iets er goed uit ziet. Bij advertenties met plaatjes van Google vind ik dat altijd maar de vraag. Ik krijg het idee van kopers dat ze het hiermee eens zijn.

De omschrijvingen zouden inderdaad handig zijn, maar veel mensen zitten ook weer niet te wachten op een lijst met specs. Als Marktplaats bezocht wordt, is de oriŽntatie voor een product vaak al gedaan, heb ik het idee. Kopers weten waarnaar ze zoeken en hoeven dan niet ůůk nog een beschrijving. Ook hiermee probeer ik altijd het verschilt te maken. Als koper zijnde hecht ik ook veel meer waarde aan een fatsoenlijk opgestelde advertentie met een persoonlijk verhaal. Het is natuurlijk absoluut geen garantie voor een betrouwbare verkoper, dat snap ik.

Voor de rest vind ik je punten top, met als belangrijkste punt het beoordelingssysteem, daar zit ik al ja-ren op te wachten en het komt maar niet. Soms ketst een snelle deal nog wel eens af omdat kopers niet overtuigd zijn van mijn betrouwbaarheid. Heel zonde!

Door Tweakers user xzaz, donderdag 11 september 2014 15:40

Zit er bij MP uberhaupt nog wel een ontwikkelteam?

Door Tweakers user mmmikster, donderdag 11 september 2014 15:59

Mijn indruk is dat het een bewuste keuze van marktplaats is om geen beoordelingen van gebruikers te plaatsen. Ook heb ik wel eens melding gemaakt van overduidelijke oplichting, waarna de advertentie gewoon bleef staan en er ongetwijfeld onschuldige kopers slachtoffer zijn geworden.
Marktplaats lijkt gewoon voordeel te hebben bij alle vage handel die er plaats vindt...

Door Tweakers user StephanVierkant, donderdag 11 september 2014 16:02

mmmikster schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:59:
Mijn indruk is dat het een bewuste keuze van marktplaats is om geen beoordelingen van gebruikers te plaatsen. Ook heb ik wel eens melding gemaakt van overduidelijke oplichting, waarna de advertentie gewoon bleef staan en er ongetwijfeld onschuldige kopers slachtoffer zijn geworden.
Marktplaats lijkt gewoon voordeel te hebben bij alle vage handel die er plaats vindt...
Dat vind ik wel een stevige aantijging. Wel voordeel denk je dat zij hebben?

Door Tweakers user Mastermind, donderdag 11 september 2014 16:36

Een andere irritante bug in hun systeem is dat hij de ingevoerde postcode + afstand niet onthoudt. Moet je elke keer opnieuw invoeren als er een andere pagina geladen wordt. Hoe moeilijk is het daar een cookie op te zetten?

Door Tweakers user Titusvh, vrijdag 12 september 2014 14:26

Gertjuhjan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:35:
Zeer interresant. Voor mijn gevoel is er inderdaad erg weinig veranderd.

De meeste punten ben ik het mee eens, behalve paypal. Ik ben geen paypal gebruiker, dus ik wil ook niet dat dit gepushed wordt door marktplaats.
Wel mooi dat je dan eindelijk kopersbescherming hebt: produkt niet gekregen of afwijkend van omschrijving: geld terug!

Door Tweakers user bluemoon23, vrijdag 12 september 2014 14:29

Ik had eens een keer een linkje met productinfo in de advertentie gezet. (Was een linkje naar de site van de fabrikant)
Kreeg ik later een mail terug dat mijn advertentie verwijderd was omdat ik commercieel bezig was (of zoiets) :?

Door Tweakers user Titusvh, vrijdag 12 september 2014 14:33

Pietervs schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:08:
[...]

Ik heb het op Tweakers helaas 1x meegemaakt; iets opgestuurd in goed vertrouwen, vond degene die het ontvangen had het niet nodig om te betalen... Tot ik de politie inschakelde en hij van hen het "vriendelijke" verzoek kreeg om alsnog te betalen of op het bureau uit te komen leggen waarom hij dat niet nodig vond...
Dan ben je wel gematst. Normaliter bemoeit de politie er zich niet mee omdat het in eerste instantie geen misdrijf is, maar een zakelijk geschil.
Daarom kunnen internetoplichters vaak zo lang hun gang gaan. Als de politie niet helpt moet je zonder de hulpmiddelen die de politie heeft eerst maar eens uitzoeken met wie je zaken deed, om vervolgens een rechtzaak beginnen.
Pas als er meerdere klachten over ťťn persoon komen (als dat al traceerbaar is) wordt er wat gedaan. Ik meen ooit gelezen te hebben dat er pas sprake van oplichterij is als er een mate van herhaling inzit.

Door Tweakers user matroosoft, woensdag 17 september 2014 02:45

Zojuist opgericht: Facebook-pagina speciaal voor misstanden op marktplaats.nl. facebook.com/marktplaatsmisstanden. Dus zoveel mogelijk liken & sharen ;)

Door Tweakers user StephanVierkant, woensdag 17 september 2014 09:13

matroosoft schreef op woensdag 17 september 2014 @ 02:45:
Zojuist opgericht: Facebook-pagina speciaal voor misstanden op marktplaats.nl. facebook.com/marktplaatsmisstanden. Dus zoveel mogelijk liken & sharen ;)
Sorry, maar dit klinkt als een zinloze groep. Er zijn al veel sites die fraude bespreken en ik zie niet helemaal wat je groep daaraan toevoegt, behalve nog meer versnippering.

Door Tweakers user 318025, woensdag 17 september 2014 16:47

Ondanks de innovatie van eBay krijg ik op dat platform mijn waar moeilijk verkocht blijkbaar, en die gokjes kosten op eBay.nl iedere keer weer geld terwijl het op marktplaats gewoon gratis is.

Persoonlijk heb ik meer succes met verkopen in specifieke opgericht websites, elektronica Tweakers.net bijvoorbeeld.

Door Erik Peters, dinsdag 30 september 2014 11:34

Heb een aantal jaar gewerkt met MP maar vond dat er te weinig gedaan werdt waar de klant wel om vroeg, vandaar dat ik naar een andere nieuwe website ben gegaan ( https://demarktvanholland.nl )

Binnenkort introduceren hun ook een review systeem waarbij je bij verkoper/adverteerder
een reactie kan achterlaten en zo dus een punten systeem opbouwt.

Ik zeg stoppen met Marktplaats en door naar betere oplossing.

Reageren is niet meer mogelijk