Waarom Whatsapp-afhakers naïef zijn

Door StephanVierkant op vrijdag 21 februari 2014 14:10 - Reacties (34)
Categorie: -, Views: 12.298

Ik ben absoluut geen fan van Whatsapp. Meerdere keren bleek dat berichten niet veilig waren en dat kwaadwillenden berichten kon inzien of manipuleren. Daarbij werkt Whatsapp alleen op telefoons, waardoor ik het niet kan gebruiken op mijn tablet(s) en pc.

Ik ben daarom erg blij dat veel gebruikers eindelijk afhaken, maar de reden is wat dubieus. Nu het bedrijf in handen is gekomen van Facebook is men ineens bang dat de privacy in het geding is, terwijl de vele fouten en gesloten houding van het bedrijf eerder nog geen bezwaar was. Bovendien gaat de verificatiecode via SMS.

Versleutelde berichten kun je niet lezen
Op Facebook zijn steeds meer vrienden die de overstap naar bijvoorbeeld Telegram maken, met de euforische toevoeging 'de communicatie versleuteld!!!1!!'. Allereerst is die versleuteling niet heilig en misschien zelfs dubieus, er is geen verschil met Whatsapp: ook hierbij is de communicatie (inmiddels) versleuteld. Versleutelde berichten kun je echter niet lezen, en bij Whatsapp ging het dan ook mis na de versleuteling: de communicatie was beveiligd, maar de berichten stonden gewoon op je SD-kaart, waardoor andere apps de berichten konden uitlezen.

Je zou kunnen zeggen dat de overname door Facebook juist een verbetering van je privacy is. Facebook ligt onder een groot vergrootglas van privacywaakhonden en beloont mensen die beveiligingsfouten melden. Er is enorm angst dat Facebook met je gegevens aan de haal gaat, maar de angst dat kwaadwillende derden toegang hebben tot je gegevens was zo gering dat het het succes van Whatsapp niet in de weg heeft gestaan. Dat is op z'n zachtst gezegd naïef.

Disclaimer: ik probeer met dit bericht even advocaat van de duivel te spelen. Of WhatsApp, Facebook, Telegram en/of nog iets anders beter/slechter is, is een discussie van het niveau kip/ei of de zin van het leven. Het is slechts een subtiele sneer naar mensen die juist nú Whatsapp vaarwel zeggen.

Volgende: Saturn: 'wij doen aan dubieuze spionage met tracking cookies' 04-'14 Saturn: 'wij doen aan dubieuze spionage met tracking cookies'
Volgende: De gemist kans van Google: de stilstand van Talk 07-'12 De gemist kans van Google: de stilstand van Talk

Reacties


Door Tweakers user -RetroX-, vrijdag 21 februari 2014 14:18

Ik snap dat je net als velen een mening over dit onderwerp hebt. Ik had inmiddels gehoopt op een degelijke objectieve onderbouwing en wellicht een vergelijking van de encryptie methoden. Maar helaas, het is wederom de discussie van gevoel versus gevoel. Next!

Door Tweakers user El Psycho, vrijdag 21 februari 2014 14:23

Ik heb vandaag ook maar Telegram op m'n telefoons gezet, niet zo zeer omdat Whatsapp is overgenomen door Facebook, maar meer omdat ik benieuwd ben of (en zo ja hoe snel) Whatsapp gaat leeglopen. Door naast Whatsapp ook Telegram te installeren, ben ik in ieder geval geen obstakel voor vrienden die willen overstappen.

Door Tweakers user fl1p, vrijdag 21 februari 2014 14:46

Privacy geen bezwaar was? Toevallig vergeten dat er foto's van de gebruikers gebruikt werden in advertentie's? :-)

Door Tweakers user Aionicus, vrijdag 21 februari 2014 14:50

Persoonlijk vind ik het juist andersom :

Mensen die aangeven dat overstappers naief zijn ... dat zijn juist de "domme" mensen.

Facebook staat bekend om het feit dat ze heel veel met je gegevens doen , afstemmen advertensies , data verkopen noem maar op.

Nu men whatsapp heeft overgenomen hebben ze dus nog veel meer mogelijkheden om bv reclame af te stemmen.

Waar je eerst nog een "private" cirkel had wie je alleen bv via whatsapp benaderde gaan we nu naar een model waar facebook niet alleen je "online" profiel volgt , koppelt etc. Maar ook je telefooncirkel (aka met wie whatsapp je , wat bespreek je op whatsapp (want de berichten van whatsapp staan gewoon bij hun op de server en buiten de "encryptie" die hun erop hebben staan zijn er ook delen van het whatsapp netwerk waar alles unencrypted overheen gaat (intern).

facebook kan dus nu ook buiten FB en de FB app een profiel maken over je sms gedrag , je contacten , hoe vaak je met bepaalde mensen praat , je intresses. Ze hebben nu zoveel meer macht verkregen.

Het is juist dom om niet aan de gevolgen te denken , want die zullen er altijd zijn. En we weten hoe Facebook met gegevens omgaat. Ondanks dat er privacy honden zijn .... je hebt niets aan die honden als ze niet zien dat de data daadwerkelijk verkocht word. We leven in een tijd waarin alles vermomd kan worden , dus ga er ook maar van uit dat extra data "verkocht" word wat eigenlijk niet mag. Zolang niemand erachter komt zijn deze praktijken dagelijkse koek.

Monitoring kan altijd failen , kan ook altijd gebypassed worden.. Maakt niet uit wat voor security ze hebben.

Door Tweakers user calvinturbo, vrijdag 21 februari 2014 15:21

Ik gebruik gewoon Hangouts. Dat is een Skype/Whatsapp/Telegram/MSN killer :)

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 21 februari 2014 15:37

calvinturbo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:21:
Ik gebruik gewoon Hangouts. Dat is een Skype/Whatsapp/Telegram/MSN killer :)
Helaas traag als stront vergeleken met Whatsapp en met een mislukte implementatie van SMS en instant messaging.

Ik vond de "Naive" post van despeld.nl echt prachtig weergeven wat er mis is met sommige mensen.

Ja, whatsapp is lek. Maar telegram niet? Stop met denken dat het gras ergens anders groener is! Zolang je gratis diensten gebruikt en geen advertenties ziet, dan wordt jouw data gebruikt als product!

Eens met de schrijver: Juist doordat FB al zo goed onder de loep wordt gehouden door privacywaakhonden is de kans klein dat ze persoonlijke gegevens zomaar achteloos misbruiken.

Door Tweakers user WoutervOorschot, vrijdag 21 februari 2014 15:52

Inderdaad, er zijn sowieso te veel mensen hier op tweakers bang voor fb, maar positief tegenover VK... Zolang de gebruiksovereenkomst niet wordt veranderd zie ik geen reden om over te stappen.

Door Tweakers user Felyrion, vrijdag 21 februari 2014 16:28

Allereerst bedankt voor je waardeoordeel in de titel.

Ik ben zo'n naieve overstapper. Waarom? niet omdat ik denk dat het elders zoveel beter is hoor. Maar ik ben juis niet naief en denk: Facebook moet dat geld terug verdienen, en dat kan alleen ten koste van mij gaan. Facebook heeft niet WhatsApp gekocht, maar de gebruikersgroep van Whatsapp, met daarbij toegang tot het mobiele platform bij al deze gebruikers.
Zo dringt FB binnen op mijn telefoon, en dat gaat mij gewoon te ver. FB weet al genoeg van mij as it is.

Ik ben dus overgestapt op Telegram. Niet omdat ik nou denk dat die heilig zijn, maar dan heb ik in ieder geval bereikt dat ik mijn prive data verspreid heb. Er is dan in ieder geval niet één partij die het complete plaatje kan krijgen, en alleen dat is me de overstap al waard.

Door Tweakers user Wist geen Naam, vrijdag 21 februari 2014 16:46

Ik vindt dat iedereen moet gebruiken wat hij fijn vindt. Ik vindt het wel een beetje raar om gelijk te zeggen dat mensen naïef zijn.

Door Tweakers user SWINX, vrijdag 21 februari 2014 17:25

Dat gaat over de mensen die juist nu vertrekken, omdat het nu in handen is van Facebook. Zelf hebben ze allemaal een Facebook profiel, maar opeens is hun privacy in gevaar.
Die lag natuurlijk al lang in de handen van Facebook....

Door Tweakers user Felyrion, vrijdag 21 februari 2014 17:38

SWINX schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:25:
Dat gaat over de mensen die juist nu vertrekken, omdat het nu in handen is van Facebook. Zelf hebben ze allemaal een Facebook profiel, maar opeens is hun privacy in gevaar.
Die lag natuurlijk al lang in de handen van Facebook....
Er is wat mij betreft wel een groot verschil. Dat wat ik op FB zet "geef" ik bewust vrij aan FB. Wat ik naar mijn vrienden bericht in een chat service is prive en dat wil ik zo houden.
Ik zal nog wel van een oudere generatie zijn ofzo, maar ik heb groot verschil tussen mijn "vrienden" lijst op FB en mijn contacten in mijn telefoon. Die zijn van een heel andere orde en ga ik niet aan FB kado doen.

Door Tweakers user SWINX, vrijdag 21 februari 2014 18:01

We zijn van dezelfde generatie en ik snap wel wat je bedoeld, maar ondertussen heb je zelf waarschijnlijk ook een smartphone waarmee je je contactpersonen wel vol vertrouwen bij Google of Apple parkeert?

Volgens mij is alles wat je online deelt niet privé meer. Of het nou via Facebook, Whatsapp, of app XYZ is. Als je het online hebt gezet (ook al is het dan maar bedoelt voor bepaalde personen) dan is de privacy denk ik niet echt meer te waarborgen.

Maargoed, wie zegt dat als ik een brief stuur naar jou dat deze niet stiekem is gelezen door de postbode? (* ziet meteen een fluitketel voor zich :z)

Door Hendrik, vrijdag 21 februari 2014 18:01

Absoluut niet met je eens.

Het is bekend dat FB doorspeelt naar de NSA, privacy first - ik vind niet dat deze mensen recht hebben op mijn privé gesprekken.

Telegrams insteek is privacy en geen winstbejag.
De beveiliging die ze aanbieden is zeker wel een hele verbetering

Door Tweakers user Von Henkel, vrijdag 21 februari 2014 18:30

Whatsapp werkt gewoon op je Tablet (tenminste op de playbook)
Het nadeel is dat je telefoon app gedeactiveerd word, wat dan weer niet handig is.

Door Tweakers user sdevos13, vrijdag 21 februari 2014 20:11

Natuurlijk, een app als Telegram gebruiken met de rede "is veiliger" is naïef.
Maar Telegram heeft (voor mij) zeker een aantal voordelen:
- Windows client
- Chrome app
- Android, iOS app
- Geen berichten in het notificatiescherm
- Self destruct timer die aan beide kanten werkt (niet makkelijk uit te schakelen voor non techies)
- Niet nog meer data in handen van Facebook
- Snel (ook op trage E verbindingen)

En natuurlijk is ook Telegram vast niet 100% veilig, zelfs de "Secure Chat" modus niet. Maar nadat ik te weten ben gekomen wat Facebook allemaal van je opslaat, en wat ze ongeveer met die data doen breng ik liever mijn data bij een vage Russische instantie onder dan bij Facebook. Telegram is gebruiksvriendelijk, en ziet er bijna helemaal hetzelfde uit als WhatsApp wat de overstap voor non-techies makkelijker maakt.

Voor écht belangrijke chats kan je altijd nog ChatSecure met OTR en een eigen XMPP server + zelf gegenereerd SSL certificaat gebruiken.

Door Tweakers user Felyrion, vrijdag 21 februari 2014 21:24

SWINX schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 18:01:
[...]


We zijn van dezelfde generatie en ik snap wel wat je bedoeld, maar ondertussen heb je zelf waarschijnlijk ook een smartphone waarmee je je contactpersonen wel vol vertrouwen bij Google of Apple parkeert?

Volgens mij is alles wat je online deelt niet privé meer. Of het nou via Facebook, Whatsapp, of app XYZ is. Als je het online hebt gezet (ook al is het dan maar bedoelt voor bepaalde personen) dan is de privacy denk ik niet echt meer te waarborgen.

Maargoed, wie zegt dat als ik een brief stuur naar jou dat deze niet stiekem is gelezen door de postbode? (* ziet meteen een fluitketel voor zich :z)
Nee, hier heb je ook helemaal gelijk in. Maar door bewust met mijn data om te gaan en te zorgen dat niet één partij alles in handen heeft spreid ik wel mijn risico's.

Wie zegt mij dat WhatsApp zelf te vertrouwen was? Niemand. Maar zij hadden niet de mogelijkheid om 1 en 1 bij elkaar op te tellen om een compleet profiel te bouwen.

Om deze reden gebruik ik ook verschillende diensten van verschillende aanbieders zoals maildiensten cloud storage etc.
Wees gewoon bewust bij wie je welke gegevens stalt en wat deze partijen ermee zouden kunnen mochten ze ooit "kwade bedoelingen" met je data gaan krijgen.

Bottom line: FB heeft bij mij niet de indruk gewekt een betrouwbare partij te zijn voor mijn prive data. Daarom ga ik weg bij WA.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 februari 2014 21:26]


Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 21 februari 2014 22:31

Hendrik schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 18:01:
Absoluut niet met je eens.

Het is bekend dat FB doorspeelt naar de NSA, privacy first - ik vind niet dat deze mensen recht hebben op mijn privé gesprekken.

Telegrams insteek is privacy en geen winstbejag.
De beveiliging die ze aanbieden is zeker wel een hele verbetering
Is this a joke?
Privacy boven winstbejag? Bedrijven draaien op winst. Privacy is alleen maar schijn om op de overname te inspelen van whatsapp...

It's all about the money.

Door Tweakers user Felyrion, vrijdag 21 februari 2014 23:54

Jeroenneman schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 22:31:
[...]


Is this a joke?
Privacy boven winstbejag? Bedrijven draaien op winst. Privacy is alleen maar schijn om op de overname te inspelen van whatsapp...

It's all about the money.
Je vergeet wel even dat het bedrijf achter Telegram en het bedrijf van de financiering ervan beiden officieel zijn ingeschreven als non-profit organisaties.

Zegt niet alles, maar het komt een stuk betrouwbaarder over.

Door Tweakers user nst6ldr, zaterdag 22 februari 2014 00:30

Felyrion schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 16:28:
Ik ben dus overgestapt op Telegram. Niet omdat ik nou denk dat die heilig zijn, maar dan heb ik in ieder geval bereikt dat ik mijn prive data verspreid heb. Er is dan in ieder geval niet één partij die het complete plaatje kan krijgen, en alleen dat is me de overstap al waard.
De handel in deze informatie is niet ongewoon, als vKontakte de Europese facebook profielen wilt hebben voor bijvoorbeeld een reclamecampagne, dan verkoopt facebook dat net zo makkelijk, het is tenslotte hun product. De koppeling bij vKontakte is zo gemaakt, dat is het probleem niet.

Door Tweakers user Ace Lightning, zaterdag 22 februari 2014 10:43

ik vind het naief te denken dat die 16 miljard niet terug moet worden verdiend..
dus je kan je privacy echt wel doei zeggen ook al sta ze onder een vergroot glas.

wat zeg nou eerlijk wat kunnen die privacy instanties nou echt doen? een boete van 250 duizend uitdelen.....

Door Tweakers user jordanees, zaterdag 22 februari 2014 11:44

Telegram is niet veiliger dan whatsapp of face ook. Het is niet eens bekend wie de maker van telegram is. We weten alleen dat telegram Russisch is. Voor het zelfde geld pakt de Russische overheid nu gewoon je chatgegevens via telegram.

Door Tweakers user dwarfangel, zaterdag 22 februari 2014 12:29

Ik vind het een beetje naïef om te zeggen dat mensen 'opeens' bang zijn voor privacy.

Mij gaat het erom dat ik het FaceBook niet gun. Ik geef ze de informatie die IK wil, en het is niet de bedoeling dat ze opeens zo machtig en rijk zijn dat ze vervolgens gewoon die informatie bij anderen inkopen om zo 'compleet' te maken.

Dus boycot ik de boel en geef ik geen cent uit aan FB. Ik klik niet op advertenties en hopelijk kan ik ooit net als Hyves die pagina sluiten en kan ik weer gewoon afspreken met vrienden ipv elkaar alleen te 'liken'.

Door Tweakers user Onno !, zaterdag 22 februari 2014 12:56

ik ben gewoon overgestapt om facebook te fucken, ondermeer omdat ik het belachelijk vind hoeveel geld / aandelen worden betaald voor een simpele gratis dienst.

Hypes en online diensten komen en gaan sneller. Facebook is over 2 a 3 jaar ook afgeschreven. Whatsapp binnen een jaar ook.

En daarbij is het m.i. zo dat de massa zich steeds meer verzet tegen te dominante corporaties. Het gevoel speelt harder mee dan de feitelijk cijfers en kleine lettertjes over pricacy!

Door Tweakers user Danny.G, zaterdag 22 februari 2014 13:24

jordanees schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 11:44:
Telegram is niet veiliger dan whatsapp of face ook. Het is niet eens bekend wie de maker van telegram is. We weten alleen dat telegram Russisch is. Voor het zelfde geld pakt de Russische overheid nu gewoon je chatgegevens via telegram.
Spreek voor jezelf of doe wat research. Deze informatie is namelijk zomaar te vinden. ;)

Door Tweakers user Ircghost, zaterdag 22 februari 2014 14:26

Het gaat mij er helemaal niet zo om dat het veiliger is, in principe is niks veilig online. Het gaat er mij om dat ik mijn informatie kan spreiden zodat het niet allemaal op 1 locatie staat.

Door Tweakers user cyntax, zaterdag 22 februari 2014 15:02

Het ironische van dit hele gebeuren is dat men dus FB niet vertrouwd en massaal daardoor over stappen naar andere diensten dan Whatsapp terwijl ze meestal wel zelf een FB account hebben 8)7 .

Door Tweakers user Ircghost, zaterdag 22 februari 2014 15:50

Ik heb dan ook al een tijdje geen Facebook meer :)

Door Tweakers user JKen, zaterdag 22 februari 2014 17:38

Ik heb alleen facebook accounts met fake name en fake info ;)

Door Tweakers user Felyrion, zondag 23 februari 2014 01:13

cyntax schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 15:02:
Het ironische van dit hele gebeuren is dat men dus FB niet vertrouwd en massaal daardoor over stappen naar andere diensten dan Whatsapp terwijl ze meestal wel zelf een FB account hebben 8)7 .
Je kiest er altijd nog zelf voor wat je op FB aan gegevens invult. Dat geldt hier dus niet meer voor. Simpel genoeg toch?

Verder is statutair gezien Telegram niet Russisch zoals zovelen roepen, maar een in Duitsland gevestigd bedrijf miet servers in diverse landen en een geldschieter uit Rusland.

Verder moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken wie ze wel of niet vertrouwen.

Door Tweakers user havana, zondag 23 februari 2014 08:46

Wat mij verbaast is dat er kennelijk nog heel veel mensen zijn die überhaupt in privacy geloven. Wake up mensen, in dit tijdperk bestaat privacy niet meer zodra je je online begeeft.

Door Tweakers user cyntax, zondag 23 februari 2014 15:50

Felyrion schreef op zondag 23 februari 2014 @ 01:13:
[...]


Je kiest er altijd nog zelf voor wat je op FB aan gegevens invult. Dat geldt hier dus niet meer voor. Simpel genoeg toch?

Verder is statutair gezien Telegram niet Russisch zoals zovelen roepen, maar een in Duitsland gevestigd bedrijf miet servers in diverse landen en een geldschieter uit Rusland.

Verder moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken wie ze wel of niet vertrouwen.
Je kiest er zelf ook voor wat voor conversaties je aangaat op Whatsapp, dat is toch een beetje het zelfde? Als je echt vertrouwelijk iets wilt bespreken en je bent zeer op je privacy gesteld dan is het altijd nog verstandiger om in persoon met elkaar te praten.

Daarnaast heb ik het gevoel dat Telegram gewoon een bedrijf is dat is opgericht om Russisch zwart geld wit te wassen, wie zou überhaupt zomaar investeren in een bedrijf dat geen omzet heeft. Blijkbaar komt er genoeg kapitaal binnen (via donaties) om er enorm veel servers mee te huren. Dan hebben we het ook niet over kleine bedragen. Maarja het is allemaal speculatie, alles wat ik claim kan ik natuurlijk niet onderbouwen. Alleen weet ik wel zeker dat alle privacy beloftes van Telegram een hoax zijn.

Door Tweakers user -Tom, zondag 23 februari 2014 20:23

Het is vooral de combinatie van Facebook-gegevens en Whatsapp-gegevens die ik erg eng vind. Natuurlijk is Facebook op zichzelf een draak als het op privacy aankomt; en hetzelfde geld voor whatsapp. Bij Facebook kan de schade echt nog enigszins beperkt worden (Ghostery e.d.), maar met de gegevens van Whatsapp erbij worden ze nog veel wijzer dan ze al zijn.

Daarnaast vind ik het gewoon prachtig om te zien hoe een investering van 19 miljard dollar wellicht in rook op zal gaan als de groei van Telegram zo doorzet. :-)

Door Dave55, zondag 23 februari 2014 23:46

iemand had het over risico verspreiden...... heel slim... klein beetje off toppic, maar zelfde geld voor google precies hetzelfde. die wil ECHT alles van je weten, continu! En dat lukt ook wel aardig met alle android toestelletjes.

Door Tweakers user kaasplank1, maandag 24 februari 2014 12:04

Hele voordeel van Telegram waar nmi te weinig over word gesproken is:


Q: Can I use the Telegram API?

Yes. Developers for all platforms are welcome to use our protocol, API and even source code.

Dit betekent dat er dus een webclient is, meerdere WP8 apps, en dat heeft watsapp niet. De watsapp app op WP8 is echt een drama, vastlopers, bugs(fotos vierkant maken op lumia920) en traag. Ik heb gister 2 Telegram apps gedownload voor WP8, en ze zijn zeker niet perfect, maar ze zijn allebei al beter dan de app van watsapp. Ik snap niet dat er niet meer tweakers zijn die de open api niet omarmen.

Ik heb zelf ook al ongeveer 25 mensen op telegram, wel vooral mensen die informatica studeren(mede-studenten), of collegas(ict-bedrijf). Maar ook al wat mensen die een hele andere studie doen(rechten, geneeskunde, enz)

Reageren is niet meer mogelijk